The Seventh Seal (1957)

Actiunea din The Seventh Seal  (1957), cel mai cunoscut film al lui Ingmar Bergman, are loc in Suedia in timpul Mortii Negre – cea mai violenta pandemie din istoria lumii – si urmareste povestea calatoriei unui cavaler medieval (Max von Sydow in cel mai bun rol al sau) care se indoieste de credinta sa in Dumnezeu.

Titlul, A saptea pecete, se refera la un pasaj despre sfarsitul lumii din Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul si apare atat la inceputul filmului, cat si spre final, incepand cu cuvintele „Şi când Mielul a deschis pecetea a şaptea, s-a făcut tăcere în cer, ca la o jumătate de ceas“. In scena confesiunii, cavaleru marturiseste: „Este atat de crud de neconceput sa il intelegi pe Dumnezeu cu simturile? De ce ar trebui sa Se asunda intr-o ceata de promisiuni pe jumatate spuse si miracole nevazute?… Ce se va intampla cu aceai dintre noi care vor sa creada, dar nu sunt in stare sa faca asta?“. Moartea, care joaca rolul preotului caruia i se confeseaza cavalerul, refuza sa ii raspunda. In acelasi fel, cand mananca capsiuni cu familia de actori, Antonius Block spune: „Credinta este un chin – stiati asta? Este ca si cum ai iubi pe cineva care este undeva acolo in intuneric, dar nu apare niciodata, indiferent cat de tare il chemi“. Potrivit scriitorului Melvyn Bragg, conceptul de „Tacere a lui Dumnezeu“ in fata diavolului ar putea fi influentat de pedepsele cu tacerea folosite de tatal lui Bergman, preot in Biserica Luterana de stat.

In The Seventh Seal se constata o absenta a muzicii – semn al muteniei lui Dumnezeu si al pierderii credintei. Cand Moartea vine sa ia cavalerul: sunetul fluxului si refluxului valurilor inceteaza si viata incremeneste. Totusi unul dintre cele mai puternice pasaje muzicale din The Seventh Seal este cel al procesiunii Drumului Crucii, care este sustinut de imnul religios Dies Irae (Ziua Maniei – Carl Theodor Dreyer – care l-a influentat puternic pe Bergman are un film intitulat dupa acest imn). Dies Irae este un imn latin din secolul 13 atribuit lui Thomas de Celano folosit in liturghiile romane ca secventa in Liturghia pentru morti. Importanta lui este evidentiata si de influenta pe care a avut-o in bucatile muzicale compuse de Mozart si Verdi.

Nu fi egoist...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someoneShare on TumblrDigg thisShare on Reddit

Leave a comment

two × 4 =