Politica de confidenţialitate
Blancanieves

Alba ca Zapada toreador pe muzica flamenco

Compozitorul coloanei sonore a Blancanieves (Albă ca Zăpada), film mut în regia lui Pablo Berger, nominalizat pentru a reprezenta Spania la Oscar în 2012, este un aristocrat, nepotul scriitorului José Luis de Villalonga. Alfonso de Villalonga s-a născut respirând muzică, deoarece părinții săi au fost cântărești amatori. Ambii au avut ani de zile o trupă care a umplut sălile Palacio Maldá din Barcelona, care evocă atmosfera boemă a cabaretelor de altădată. Format în Statele Unite ale Americii, mai exact la prestigiosul Berklee College of Music din Boston, el și-a fondat acolo prima sa trupă, cu care a înregistrat două albume. Mai târziu avea să vină curioasa specializare în coloane sonore. „Nu-mi place să folosesc această denumire (spune Villalonga), am fost întotdeauna versatil și mă simt la fel de bine ca showman, cântăreț și compozitor. Lucru care este, de asemenea, esențial pentru a supraviețui într-o lume la fel de grea ca muzica, în care dacă nu faci o mulțime de lucruri, nu mergi mai departe. Isabel Coixet a fost primul regizor pentru care am aranjat o coloană sonoră, este vorba de filmul My Life Without Me. Apoi au urmat multe altele, atât pentru ea, cât și pentru Fernando León de Aranoa și Ramón de España“.

Villalonga, iubitor al muzicii lui Jacques Brel – pe care îl consideră cel mai mare cantautor al tuturor timpurilor, a compus o coloană sonoră extraordinară, de peste o sută de minute, pentru acest film transgresiv. „A fost o muncă foarte intensă și meticuloasă (explică Villalonga). Este o mare provocare să compui coloana sonoră a unui film mut, pentru că muzica are o importanță fără precedent, ține loc de voce personajelor. În ea alternează momentele orchestrale grandioase cu cele cu un impact mai redus, dar nu mai puțin ambițioase, bazate pe instrumente solo. Și este eclectică și diversă, pentru că în ea coexistă pasodoble, muzica spaniolă și de circ, și cântecele de cabaret…“.

La rândul său, Silvia Pérez Cruz, singura voce care se aude pe tot parcursul filmului, cântă trei piese pe coloana sonoră. „Cu Chicuelo am lucrat și la montarea videoclipului La leyenda del tiempo (spune ea), și el a compus două dintre cele trei piese prezentate în film, a căror versuri sunt semnate de Pablo Berger, care le-a folosit ca pe un mod de descriere a unora dintre personaje. A treia piesă a fost scrisă de mine, inspirată de săgețile tradiționale“. Cu primul său album încă cald la lansarea filmului, vocea elegantă și senzuală a cântăreței catalane mărturisește că încă de la început a fost atrasă de unicitatea propunerii. „Un film mut în alb-negru și cu un subiect la fel de clasic ca povestea Fraților Grimm, dar mutată în sudul Spaniei anilor `20, a fost extrem de sugestiv pentru abordarea sa îndrăzneață. La acestea trebuie adăugat faptul că eu nu mai participasem la realizarea niciunei coloane sonore și îmi place să încerc lucruri noi și îmi asum provocări“.

Abuzuri asupra copiilor, discriminare, frica de îmbătrânire, lăcomia de bani, masculinitatea și luptele cu tauri sunt unele dintre temele ridicate de acest film ciudat și surprinzător, în care joacă, printre alții, Maribel Verdú, Josep Maria Pou și Ángela Molina. Muzica flamenco și bătăile din palme de pe coloana sonoră a lui Alfonso de Villalonga adaugă un impact emoțional suplimentar. „Pur și simplu îți vorbește cu sufletul, e ceva cu flamenco, la fel ca și cu jazz-ul, cu blues-ul, pe care nu îl poți explica, dar care te atinge“, spune Pablo Berger.

Print Friendly, PDF & Email
Citeşte şi
The Marriage of Maria Braun (1979)