Hannah and Her Sisters (1986)

Tema muzicala principala a filmului Hannah and Her Sisters (1986), regizat de Woody Allen, este melodia Bewitched, Bothered and Bewildered, care apare ca un motiv recurent. Titlul acestei melodii este folosit cu scopul de a furniza un subtext pentru diverse scene si pentru a insoti anumite personaje care sunt fermecate, deranjate sau dezorientate: Lee (Barbara Hershey) este fermecata de poemul lui E. E. Cummings pe care il citeste la recomandarea lui Elliot (Michael Caine); Hannah (Mia Farrow) este deranjata de cearta parintilor ei si de problema cu bautura pe care o are mama sa; si Elliot este dezorientat de sentimentele sale pentru Lee si Hannah, despre care ii vorbeste terapeutului sau – „Cu toata educatia  mea, realizarile si asa-zisa intelepciune… Nu imi pot pricepe inima“. Mai mult decat atat, titlul melodiei poate fi, de asemenea, vazut ca un epitet pentru cele trei surori. Asa cum remarca profesorul american Carol Goodson, „Cele trei categorii mentionate in titlul melodiei caracterizeaza perfect vietile surorilor. Hannah este «fermecata» prin faptul ca pare sa se fi nascut sub o stea norocoasa: asemenea unei printese fermecate, totul merge bine pentru ea; «deranjata» este Lee, sora mijlocie care este curtata de Elliot, sotul Hannei; si Holly, mezina, este «dezorientata», cea care pur si simplu nu isi gaseste un loc in societate“. Acest lucru este reflectat si in muzica. Ca un semn prevestitor, piesa este auzita pentru prima data cantata de parintii surorilor. Ulterior, se intoarce in puncte cruciale din viata fiecareia dintre surori: cand Lee citeste poemul lui E. E. Cummings pe care i-l da Elliot (asa cum am mentionat mai inainte), care aprinde aventura lor; cand Hannah si Elliot isi refac in cele din urma casnicia; si in timpul intalnirii intamplatoare pe care Holly o are cu Mickey, care conduce la o noua relatie.

Robert Lindner, care a interpretat acest cantec in Hannah and Her Sisters, povesteste despre experientele pe care le-a avut cand lucra la acest film: „Am fost chemat in apartamentul Miei Farrow din cladirea Dakota unde Woody filma niste scene si mi-a fost prezentata Maureen O`Sullivan (mama Miei) si Lloyd Nolan, care au interpretat rolurile parintilor celor trei surori. Am repetat apoi Bewitched si am gasit o cheie buna pentru vocile lor. Sunt draguti, politicosi si fermecatori. Cand filmam scena, eu cant din afara ecranului in timp ce Dl. Nolan se preface ca interpreteaza melodia pe ecran. In afara de asta, am inregistrat niste transpuneri solo pe un mic pian-consola pentru a le folosi in timpul schimbarilor de scena sau ca fundal. Dintre acestea, Woody a folosit doar versiunea mea solo a Bewitched, care apare de mai multe ori pe parcursul filmului. Oarecum dezamagitor, nu am fost creditat in film sau pe albumul cu coloana sonora“.

Un exemplu bun de cum sunt atasate temele muzicale de anumite elemente ale scenariului poate fi observat in modul in care Bach si Harry James sunt folositi pentru a acompania aventura dintre Lee si Elliot. Miscarea de deschidere a Concertului pentru doua viori in re minor al lui Bach se aude in timp ce Lee se gandeste la Elliot in taxi, in drum spre casa de la prima cina de Ziua Recunostintei; aceasta anticipeaza importanta pe care muzica lui Bach o va capata in legatura cu relatia lor. Concertul pentru clavecin in fa minor al lui Bach se aude apoi de trei ori in diferite etape ale relatiei lor: este bucata pe care Elliot o canta imediat dupa ce isi face curaj si o saruta; reapare cand cei doi inchiriaza o camera de hotel pentru prima data; si, in sfarsit, aceasta muzica insoteste scena „Toamnei Racoroase“, cand Lee se gandeste la cat de mult se distreaza cu Doug, profesorul ei de literatura, o relatie care precipita sfarsitul aventurii ei cu Elliot. In paralel cu Bach mai apar doua melodii interpretate de Harry James, care insotesc aventura celor doi cam in acelasi fel. You Made Me Love You se aude in timpul genericului de inceput al filmului, prevestind prima scena in care Elliot se lupta sa isi stapaneasca dorinta pentru Lee. Melodia revine cand cei doi isi petrec dupa-amiezile impreuna, dansand si band sampanie. I`ve Heard That Song Before este utilizata pentru scena de deschidere mentionata mai sus si apoi mai tarziu, cand Elliot planuieste sa dea peste Lee in fata apartamentului ei. Melodia revine apoi in timpul ultimei petreceri de Ziua Recunostintei – dupa ce aventura s-a incheiat – intr-o imagine in oglinda a scenei de inceput a filmului. In relatie cu liniile suprapuse si paralele ale scenariului, anumite piese sunt, de asemenea, folosite pentru a insoti mai multe seturi de personaje. Am vazut deja cum Bewitched a fost asociata cu toti actorii principali. Transpunerea lui Harry James a melodiei You Made Me Love You este un alt exemplu. Dupa cum s-a vazut mai sus, aceasta este folosita initial pentru a reflecta dorinta inexorabila a lui Elliot pentru Lee. Mai tarziu, acompaniaza povestea de dragoste neasteptata dintre Holly si Mickey. Inca o data, versurile ofera un subtext naratiunii – in ciuda unei prime intalniri dezastruoase, cei doi se indragostesc in cele din urma. Aceasta relatie imprevizibila este, de asemenea, acompaniata de melodia I`m in Love Again, care este aude cantata in Café Carlyle de Bobby Short la intalnirea cuplului mentionata anterior. Melodia este mult mai relevanta pentru cei doi decat ne dam seama si este reluata in mod semnificativ in timpul deznodamantului filmului, cand publicul descopera ca Holly si Mickey sunt casatoriti si Holly este insarcinata, aducand astfel finalul fericit al filmului.

Buton-share

Nu fi egoist...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someoneShare on TumblrDigg thisShare on Reddit

Leave a comment

five × 1 =