Cand fotografiile vor fi inlocuite cu muzica

Spike Jonze (Adam Spiegel) a regizat patru filme în cariera sa, din care numai două în ultimii 11 ani: Where The Wild Things Are (2009) şi ultimul său film Her (2013), o poveste de dragoste despre un bărbat, al cărui nume este Theodore (Joaquin Phoenix), care intră într-o relaţie romantică cu Samantha, sistemul său de operare (a cărui voce este Scarlett Johansson).

Muzica joacă un rol important în naraţiunea filmului, funcţionând ca un liant între sistemul de operare şi Theodor. La începutul relaţiei amoroase virtualo-umane, sistemul de operare se foloseşte de muzică pentru a suplini lipsa corporalităţii, compunând piese de pian pentru iubitul său uman. Mai mult, într-una dintre primele lor aventuri urbane, obsesia sistemului de operare faţă de corporalitate şi imposibilitatea de a se imortaliza alături de iubitul său îl determină pe acesta să compună o melodie care să înmagazineze sentimentele din anumite clipe petrecute împreună, asemenea fotografiilor.

În plus faţă de interpretările de tip voice-over ale filmului, Her beneficiază acustic de o coloană sonoră realizată în mare parte de formaţia rock canadiană Arcade Fire, câştigătoare a unui premiu Grammy, care îl are în faţă pe vocalistul şi compozitorul Win Butler.

„Trupa lucra la ultimul său album, Reflektor, când lucrau la aceasta“, spune Jonze despre colaborarea cu grupul la coloana sonoră a filmului. „Win şi cu mine am început să discutăm despre coloana sonoră în urmă cu circa doi ani, iar apoi a părut că, într-un fel, înregistrările pentru album influenţau coloana sonoră şi coloana sonoră influenţa înregistrările şi e o melodie pe albumul Reflektor – ultima, Supersymmetry – pe care a compus-o pentru film, dar s-a transformat în altceva. Practic, este ultima piesă de pe genericul de final“, povesteşte Jonze într-un interviu pentru HitFix.

În acord cu amestecul filmului de viitor aproape SF (Los Angeles-ul descris aici pare o extensie naturală a nebuniei tehnologice actuale) şi emoţii umane reale, ritmurile pulsatorii ale partiturii muzicale se simt de parcă o inteligenţă artificială creată chiar acum evoluează într-o fiinţă mai conştientă, mai palpabilă, una nu deosebită de însăşi Samantha.

„Ceea ce Win şi cu mine am început să vorbim la început a fost tocmai faptul că voiam ca coloana sonoră să aibă această electricitate, un curent al ei“, adaugă Jonze, „dar să nu fie electronică şi să nu folosească sintetizatoare deloc. Pentru a nu fi sintetică, ci mai degrabă să se simtă ca realizată manual şi totuşi să aibă o electricitate a ei şi, de asemenea, doar să cânte acest tip de idilă şi poveste de dragoste şi dorinţă a lui Theodor“.

Pe lângă piesele instrumentale ale canadienilor de la Arcade Fire, coloana sonoră a filmului mai include şi melodii de la The Breeders, un duet între iubiţii virtuali Scarlett Johansson şi Joaquin Phoenix – pe melodia The Moon Song, piesa originală a lui Karen O compusă special pentru coloana sonoră a filmului şi care este cântată chiar de compozitoare în timpul genericului de final, câteva piese vechi mulţumită lui Little Willie John şi The Chantels. De asemenea, fratele lui Jonze, Squeak E. Clean, contribuie cu o piesă sub mantaua sa N.A.S.A. (North America/South America), proiect realizat împreună cu DJ-ul brazilian Zegon.

Nu fi egoist...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someoneShare on TumblrDigg thisShare on Reddit

2 Comments Add Yours

Leave a comment

20 + 6 =