Politica de confidenţialitate
Happy Together

Happy Together (1997)

Happy Together este declaratia lui Wong Kar-wai la adresa predarii suveranitatii Hong Kong-ului catre China in 1997. Deoarece atentia lumii se concentra pe acest lucru, filmul raspunde in avans problemei mult prea familiare a Hong Kong-ului. Astfel, Happy Together ne transporta pana in Buenos Aires si intr-un loc numit „sfarsitul lumii“, departe de casa si de insistenta inchizitie britanico-americana. Lai Yiu-fai (Tony Leung Chu-wai) si iubitul sau Ho Po-wing (Leslie Cheung) calatoresc impreuna in Buenos Aires, dar voiajul nu aduce un final fericit relatiei lor. Un barbat din Taiwan (Chang Chen), colegul de munca al lui Lai – la un restaurant chinezesc, il admira pe Lai. Pe intreg parcursul filmului nu este folosita niciun fel de muzica etnica pentru a semnala identitatea acestor personaje. In schimb, muzica pentru Happy Together (intitulat Buenos Aires pe piata japoneza) semnifica localitatea si mobilitatea homosexualului chinez.

Muzica din Happy Together este caracterizata de o gama larga de stiluri, de la nuevo tango-ul lui Astor Piazzolla pana la rock-ul instrumental al lui Frank Zappa; de la rock-ul din anii `60 al celor de la The Turtles pana la balada braziliana a lui Caetano Veloso. Tango-ul joaca un rol esential in definitia diegetica. Happy Together dispune de doua tango-uri, Tango Apasionado si Milonga for 3, interpretate de muzicianul argentinian Astor Piazzolla. De asemenea, auzim trei piese de tango live cantate de trupe locale anonime. Acestea apar de 16 ori in film si evidentiaza amplasamentul. Spre exemplu, Tango Apasionado, care se aude de cinci ori pe coloana sonora, este folosit exclusiv in relatia dintre Lai Yiu-fai si Ho Po-wing. Pe langa asta, se mai aude si in afara spatiului diegetic in scenele de exterior cu Buenos Aires, inclusiv intr-un cadru lung cu o strada pustie in iarna si intr-un cadru lung al pietei centrale pline de viata a orasului.

Muzica, interpretata la instrumentul de baza al tango-ului, bandoneonul, adauga o puternica aroma indigena scenei. Wong Kar-wai a declarat la un moment dat intr-un interviu ca a folosit muzica lui Astor Piazzolla pentru ca surprindea ritmul Buenos Aires-ului. Tango-ul (Tanguero), originar din suburbiile sarace din Buenos Aires, a fost mult timp vazut ca emblema a orasului, reprezentand identitatea acestuia. Dar un factor si mai important poate fi legat de calitatea transculturala a muzicii lui Piazzolla. Comparativ cu tango-ul local, aranjamentul lui Piazzolla este departe de cel indigen, deoarece este construit pe o forma hibridizata compusa din elemente preluate din muzica clasica si jazz. Optiunea lui Wong pentru muzica lui Piazzolla este, astfel, nu doar intuitiva, ci si strategica. Astor Piazzolla (1921-1992) este considerat un muzician argentinian, desi inregistrarile sale nu au circulat pe scara larga in Argentina. El este cel mai bine cunoscut pentru combinarea muzicii clasice si a jazz-ului cu tango-ul.

Buton-share

Print Friendly, PDF & Email
Citeşte şi
Avangarda muzicii de film japonez